Who Was The Best Lyricist Of 2018? | For The Record



Rob Markman: Another simple bar, ill bar,
cause I know we quote this all the time in the group chat "You are hiding a child." Charlamagne: You are hiding a child! Hovain: Lyric of the year. Charlamagne: You are hiding a child! B. Dot. Miller: I think it's the delivery
is…it was so stern, like “go to your room.” Rob Markman: We're talkin bout Pusha T, talking
to Drake, that was an ill bar. Charlamagne: Pusha sounded like the old aunt
from Virginia, who always tells the truth during the holidays, the family talks in whispers,
"No, I'm gonna tell him! You are hiding a child!" Rob Markman: What's up, geniuses, welcome
back to For the Record, and I'm your host Rob Markman. Now, if you been watchin the
show, you saw last week, we were just reviewing 2018, talkin ‘bout our favorite albums,
our favorite moments, our favorite beats. Rob Markman: Damn, man, and Drake got got,
man, shout out to Pusha T. For real, for real. Charlamagne: Drake definitely got got! Still
Drake, though! Rob Markman: He's still Drake, nothing changes
that. I wanna introduce our panel once again if you're unfamiliar. Hovain Hylton from Cinematic
Management. He manages everybody in the game, from Styles P to T-Pain. He got Cam'ron, he
got the Griselda Boys, too much to name. Charlamagne: 10% out of everything. B. Dot. Miller: 700%. Rob Markman: It's Cinematic and it's QC
at this point, and Roc Nation. Three headed monster. Hovain, welcome to the show. Hovain: Thank you for havin’ me. Rob Markman: Alright. My man from the Rap
Radar podcast, doin all the dope interviews, I really, really enjoyed his Will Smith interview. B. Dot. Miller: I enjoyed it too. Rob Markman: This year, I thought… we was
all a little jealous, and at the same time a little rootin’ for you at the same time.
That was a good win, man. B. Dot. Miller: Thank you. Rob Markman: Brian B. Dot. Miller, man, welcome
to For the Record. B. Dot. Miller: Thank you man, they still
mad at me. Rob Markman: Cause you still talkin that Drake
/ Kendrick shit. B. Dot. Miller: Here we go. Rob Markman: And last but not least, we have
my man from the Breakfast Club, 8 years and running, also a New York Times best selling
author – His new book, Shook One: My Anxiety Playing Tricks on Me, is out now. Charlamagne: Yes sir. Rob Markman: Makes a really good Christmas
gift for somebody that you really love, right? Some good perspective. Charlamagne: Absolutely. Rob Markman: Charlamagne tha God, welcome
to For the Record. Hovain: Stocking stuffer. B.Dot Miller : New Judy Blume over here, man. Hovain: It's the black Ryan Seacrest. Rob Markman: I wanted to do a little something,
cause this is Genius man, and we talked about, in the last episode, albums of the year. We
talked a lot about Pusha T, we talked about Nipsey Hussle, we talked about Drake, we talked
about Travis Scott, we talked about Nicki and Cardi. Rob Markman: I wanna give some love to the
lyricists, cause I think it's a real disservice with streaming on Spotify, when you can see
how many times something is played, or you go on YouTube, you can see how many times
something is streamed, people equate those streams in the millions, "Oh, it's automatically
good." Rob Markman: And I think we do our lyricists
a disservice. And hip hop, for a lot of time, has become a popularity contest, more so than
skill. So I wanna talk about the lyricists this year. I mean, we got guys like Royce
da 5'9", Book of Ryan. Charlamagne: One of the best. Rob Markman: Phonte, No News is Good News.
Lupe Fiasco dropped a album, the Drogas Wave, Styles P dropped like four albums, Black Thought
dropped Streams of Consciousness volumes 1 and 2. Wale dropped three EPs of shit. Hovain: Wale, man. Rob Markman: You put it together … B. Dot. Miller: Free Wale, man. Rob Markman: It's an album, so I wanted to
kinda talk about the lyrical moments this year. Hovain, we'll start with you. Lyrical
man, just what stood out for you lyrically this year? Who was the lyrical guy this year? Hovain: Pusha T, Wale with the three EPs,
like you said. I wanna go Benny the Butcher, I'm gonna go Styles P for four projects, Dave
for keepin’ up with Styles P, on the Beloved album. Hovain: Man. Black Thought, part 1 and 2 was
crazy. Rob Markman: Streams of Thoughts, volumes
1 and 2? Hovain: Yeah. Charlamagne: Was that Flex freestyle this
year? Rob Markman: Flex was last year. Hovain: That flex freestyle was crazy. Man,
it's too many to name. Rob Markman: Jay Rock was spittin, too. B.Dot,
who was your lyricist of the year? B.Dot Miller: My lyricist of the year, man.
That's too many, I think we're gonna be here all day, but Jay Rock definitely stands out
to me. Royce da 5'9" stands out, Benny the Butcher, JID, that Rum 51 – Rob Markman: He killed it. B.Dot Miller: He went crazy on that. Rob Markman: “Off The Zoinkys” is crazy
off that Dicaprio 2. B.Dot Miller: He's a monster. He's gonna be
alright. I'm not worried about the future with JID around. Who else is there? Roc Marciano,
he killed that. The Behold, the Dark Horse, that's one of my favorites this year. B.Dot Miller: Westside Gunn was doing his
thing. Like I said, City Girls, I really enjoyed JT. Charlamagne: Lyricists, though. Rob Markman: You put JT in the lyricist category? B.Dot Miller: Maybe not the lyricist category,
but I’m just thinking. She's a good rapper. Rob Markman: Okay. B.Dot Miller: But those guys in particular
stand out a lot to me. They're really good. I didn't say Royce da 5'9", I don't know if
I did, but just mention him again. Rob Markman: Shout out to Cocaine. C, we had
this discussion with Styles P and Dave East on the show where we talked about do lyrics
still matter? Cause a lot of times … You know, look, Tekashi 6ix9ine, huge, had a number
one album this year, went on Angie Martinez's show on Power 105, and was just like, "Yo,
I don't be saying shit!" And then he recited the lyrics to Fefe, he was like, "Yo, I don't
care." Rob Markman: I don't fault him for that, cause
I think a lot of fans, a lot of artists just disregard lyricism, but do you think it was
a particularly strong year for lyricists? Charlamagne: Yeah, I do think it was a good
year for lyricists, and I think that you're not gonna have a long career if you're not
a lyricist. Charlamagne: All of those guys that say that
stuff like, "Oh, lyrics don't matter, I don't care." Well, guess what? The game eventually
won't care about you. In order to have a long, storied career, you got to be able to say
something. Tell me the guy that was a Tekashi 6ix9ine type of rapper who lasted ten years?
I mean, I don't know, I can't think of any. Rob Markman: And when you look at the guys
who last twenty years in the game – Charlamagne: They can rap! Hovain: Lyricists. Rob Markman: TI, Jay Z – Charlamagne: Pusha! B.Dot Miller: That's where you say, when you
make that comment, it always bewilders me when people say that, cause I'm like, "Okay,
ask Drake, Kendrick, and Cole if lyricism matters." Cause they're the top three guys
in the game, and they're killin it! Charlamagne: Right. When I hear people say
that, I hear Craig Mack in my head. "You won't be around next year!" Charlamagne: There’s truth to the matter,
the lyricists will always be around. Now will the lyricists reap a lot of the benefits that
the non-lyricists reap? Maybe not. But over time, 15, 10 years you'll make more money
than them guys make. Rob Markman: Did you have a lyricist this
year? Did you have somebody particularly that you were super impressed with what they were
doing lyrically? Charlamagne: I like Translee, I really wish
people would pay attention to Translee more. I like the whole Griselda movement, and I
just know that from literally being in the barber shop with my man Ty cutting my hair.
He would always be playing it. I'm like, "Yo, who is that?" But I didn't realize that the
movement was what it is, growing the way it is now, with Benny the Butcher and Conway,
Westside Gunn, and all of them, but I think that they're super dope lyrically. I think
somebody like Tokyo Jetz is super dope lyrically. Charlamagne: And then it's all the usual suspects!
The Pusha T's, the Hov, Hov is on his 100th year in the game. And it seems like this generation
just figured out he could rap this year. Oh my god, “What’s Free” is so amazing!
I'm like, that's Hov! Rob Markman: Did Hov have verse of the year? B.Dot Miller: Yeah. Hovain: Yeah B. Dot. Miller: Yes. Hovain: Meek or Hov Rob Markman: What did Meek.. What was Meek’s? Hovain: He be spittin on his album. Bro, you
gotta listen to Champions. He said we had to battle poverty, we had to battle racism,
we had to battle the system, just to get – B. Dot. Miller: Prior to What's Free, I was
leaning towards Blue Laces, too. Rob Markman: I don't know if it's so much
as lyrical, but storytelling is a part of lyricism. I think the story that Nipsey was
telling on Blue Laces too, that last verse, about his man getting shot, I gotta keep him
cool, calm, and collected. Cause now you be respected. Rob Markman: You could see that whole thing. B. Dot. Miller: You see it. Hovain: It was storytelling, that's a big
part of Nas. Rob Markman: I'm saying, I think generally
people don't equate storytelling with lyricism, it's more metaphors and bars, but actually
being able to paint a picture, and be lyrical Rob Markman: Kinda remind me, I know C will
appreciate this. When Ghostface had the verse on Impossible. On Wu-Tang Forever. Charlamagne: "Call the ambulance! Jamie been
shot!" B.Dot Miller: Yeah. Charlamagne: That shit was hard. “Word to
Kimmy … my motherfuckin’ heart. Rob Markman: Nipsey reminded me of that with
Blue Laces, too. Hovain: Lil Wayne was spittin this year. Rob Markman: Lil Wayne. Hovain: Lil Wayne was spittin. And Meek was
spittin on his album. Charlamagne: Meek was definitely snapping. Rob Markman: I gotta give it up, the guy who
I enjoyed the most this year, lyrically, I think. I definitely gotta give it to Wale,
I think it was like a off year for Wale, because he didn't give us an album per se, right?
But he gave us three EPs. Hovain: Three strong EPs. Rob Markman: You put It's Complicated, Self
Promotion, Free Lunch together? Salary Cap, things like that, the things that Wale was
doin this year, lyrically, when he said, "They move the goal posts for certain, they not
official." Charlamagne: That was hard. Rob Markman: That was a hard bar. I think
because he didn't put out an album, people are not bringing up Wale, but Wale brought
the shit. Hovain: He's the one I appreciated. B. Dot. Miller: Yes, Wale needs a most improved,
six man of the year award – Rob Markman: You said that, I wanna debate
you. Rob Markman: Cause you said this year that
you thought Wale was the most improved. B. Dot. Miller: Yes! I was not impressed.
I was never a big Wale fan, and I think ever since the False Prophets verse from Cole last
year, I think that just sparked something in Wale. Rob Markman: And then he dropped Groundhog's
Day. B. Dot. Miller: Yeah, he just was on a tear,
I've really been impressed with the EPs. Charlamagne: Maybe, or maybe people just started
paying attention to Wale after the Groundhog's Day. Rob Markman: I think he was always rapping,
I think it gave him a edge more, but Wale has always had that edge. I think Wale has
always felt underappreciated. Rob Markman: Actually, I see Wale get a lot
of love. I think focusing on the negative shit just makes social media wanna pile more
negative shit on cause they wanna see you react. Regardless of kinda where he's at,
in the booth, it's never a problem for him, I feel like. Charlamagne: Also too, we talk about Jay Z
having the best verse of the year, Jay Z potentially got two of the best verses of the year. I
think we sleepin on the verse on Friends! Charlamagne: Everything is Love! I think the
Friends verse is better than What's Free and I love the What’s Free verse! B. Dot. Miller: Friends. Rob Markman: That line when he said – Hovain: "I ain't going to nobody nothing." Charlamagne: Me and my wife beefin.” I mean
come on, man. Rob Markman: I just wanna say for the record,
shout out to Young Guru, cause Guru actually broke this line down on Twitter from What's
Free, but I was texting with Guru about the line, when he said, "Look at my hair free,
carefree, Nair free." Nair free, and Nair the hair product, and Carefree's a hair product,
that bar alone is so crazy. Rob Markman: And then Jay Z with his hair
free, we know that's always signified something with Hov, when he just got his hair out. He's
just super focused. That was hard. Charlamagne: It's just weird to be in 2018,
for us to be acting like Jay Z can rap. Charlamagne: We know this already! It's like
watching LeBron in LA, being like, "Oh my God, he scored 40 points, 8 games in a row!"
He's Lebron! We know this already! B.Dot Miller: We take it for granted. Charlamagne: We take it for granted, that's
a fact. Hovain: Jay Z's one of the most slept on lyricists. Charlamagne: Really? Hovain: 100%! B.Dot: I see where you're going with that,
though. Hovain: We look at his hit making, we look
at Beyonce, we look at the business moves, Roc Nation, clothing, influential. Nobody
says, "Listen to the bars." Jay Z – Charlamagne: He's the only hip hop artist
in the songwriters' hall of fame! I think Jermaine got in there. But rapper, I don’t
consider J to be a rapper. Hovain: Look, when you see something like
this, it lets you know that people sleep on it. Rob Markman: You know when it comes full circle,
you know why I think it's different? Hovain: Do these fools listen to music, or
do they just skim through it. Rob Markman: I know what's different about
Jay, or what's changed, is he's always been very subtle with certain things, but since
4:44, really just taking the cap off and being unfiltered – Hovain: When you get a billion dollars you can
do that. Rob Markman: What he says and not caring,
it kinda makes me think about when he said, "I wanna rhyme like Common Sense, but I sold
5 million, I ain't rhyme like Common since." Rob Markman: Oh he rhyming like Common now. Hovain: You get a certain financial freedom,
a certain power. Charlamagne: I gotta push back a little bit.
We acting like Jay has not been on his pro-black, black empowerment since day one. Rob Markman: He has! He has, but I feel like
it's hidden. Charlamagne: No! Jay Z said "Them crackers
gonna act like I ain't on they ads." Jay Z been on this! Rob Markman: You know and, "I'm the soul of
Mumia in these modern day times," off of Volume 3. But there's never kind of been a single.
Like, if you was a Jay fan, you caught it. I don't think the casual listener caught it.
And I think Jay now is at a point where, "I don't care who knows or who gets offended" Hovain: Cause can't nobody stop me. Rob Markman: I'm telling my truth. Charlamagne: Or could it just be the growth
and the evolution of an almost 50 year old man? Like what else would Jay Z be rapping
about on 4:44. Hovain: Could be. That could be it too. B. Dot. Miller: When we talk about Evolution,
and I guess this counts as a verse cause it doesn't have a hook. 1985 from J Cole, I'd
be remiss to not bring that up. Rob Markman: Then I wanna bring up YBN Cordae,
who I think is one of the most – cause his response to that J Cole record … Rob Markman: You know, we're at this generational
divide now, and I think Cordae is Rob Markman: … Is a young lyricist who represents,
he runs with YBN Nahmir, know what I'm saying? And Almighty Jay. They with all the young
shits right now but Cordae kind of has a foot in both worlds so he could respond to J Cole
and you gonna listen and you gonna respect it. I think that kid is phenomenal. Hovain: J Cole's the featured artist of the
year. He did the best features this year. Charlamagne: How when Rapsody bodied him on
Sojourner??. Charlamagne: And by the way. Hovain: That is true. Charlamagne: None of you all will admit that
for whatever reason. B.Dot Miller: She had a better verse Charlamagne: But she bodied him B.Dot Miller: I wouldn’t say bodied… Charlamagne: Bodied. B. Dot. Miller: You thinking like toe tag? Charlamagne: I mean, Cole was dope. But Rapsody
came in … We all from a certain era. I love when that person comes on at the end of the
record and makes it to where can't nobody follow it. Rob Markman: That's what it always used to
be. It always used to be whoever had the best verse went last and closes the show. I also
wanna give props man, I love the Phonte album, ‘No News is Good News.’ And it made me
think of it when you talked about Jay, like "what do we expect a 50-year-old man to rap
about?" I don't think Phonte is quite 50, but these brothers … him, Royce da 5'9".
They're showing us … because hip-hop is still relatively young and we haven't learned
how to age in hip-hop. Hovain: This is all happening in real time. Rob Markman: Songs like "Expensive Jeans",
“So help me God,” like "Expensive Jeans" is such a ill song from Phonte if you haven't
heard it. You know what I'm saying? "So Help Me God", "Cry No More". It was kind the underground
version of 4:44 to me. Not to cheapen it, but if you haven't heard it and you need a
frame of reference, it was like if 4:44 was the thing that everybody talked about. Phonte
album, I think, is just as good maybe on a more underground level. Charlamagne: Yeah. I mean, the thing about
hip-hop. Hip-hop can age as long as people are being honest and authentic. That's it.
Like Jay-Z should be rapping about black empowerment. Jay-Z should be rapping about his kids. You
know what I'm saying? Like he should be rapping about his wife. That's what's going on in
his life right now. For so long rappers used to front. To be honest with you, that's why
I don't give it up … and I recognize Lil Wayne as a legend. I recognize Lil Wayne as
a GOAT, but it's very hard for me to give it up to him and put him on the level of the
Hovs and whoever else because he's not letting us in on his … life. B. Dot. Miller: I see what you're saying. Rob Markman: I think that's why Carter IV
was so great and the turning point, like having his daughter on Carter IV with him. Hovain: Having his mom narrating. Rob Markman: His mom narrating. Him talking
about the suicide attempt. Charlamagne: We heard that before. Hovain: I never knew that he tried to kill
himself. I thought that he was … Charlamagne: Yeah, I didn't know he tried
to kill himself Rob Markman: They always try to cover it up
as it was a accidental shooting that he was just playing with a gun. And he caught himself
by accident but for him to reveal at this point in his life, like "yo, nah I actually
shot myself." Even when they were doing the Uproar Challenge, things like seeing Lil Wayne
on social media with his kids and his kid was doing the Michael Jackson dance in the
mirror. I think we're starting to see Wayne break down those walls as well. B. Dot. Miller: There's other younger rappers
with more kids than Jay-Z so I think to Charlamagne’s point, I would like to see more rappers talking
about personal stuff. Rob Markman: But hip-hop is funny. You know,
one of my favorite lyrics of the year and I’ll die on this hill. It’s not an ill
bar. But "wah, wah, wah, bitch I'm the baby." Hovain: Bitch, I'm the baby. Charlamagne: Hard Hovain: Hard.
Charlamagne: Hard. Rob Markman: Can two things be true? Can I
love the Jay-Z “What's Free” verse? And fucking go crazy to that? B.Dot Miller: You'd be a playa hater not to
recognize that. I think he out shined Drake. It was a better performance. It's the highlight
of the show when Drake was performing on his tour. Charlamagne: I'm from South Carolina so I
grew up on Three 6 Mafia, and Lil John, and UGK, but then I also had the Scarface, and
then I appreciated up north hip hop, so it's like, I've always had that ear for everything.
I like the turn-up, but then I like the lyrics, too. Charlamagne: Yeah, you can like Lil Baby,
and like Pusha T or like Jay. Of course. Charlamagne: Jay does! You see what Jay has
on his playlist on Tidal? Rob Markman: Okay, we got B. Dot here from
Rap Radar Podcast, which is on Tidal. B. Dot. Miller: Absolutely. Rob Markman: Did Jay curate that list? B. Dot. Miller: Yeah. Rob Markman: Is that Jay's list? B. Dot. Miller: Listen, I saw it the same
time everyone else did, but I think it's him. It reflects his taste. Rob Markman: And another simple bar – Hovain: Westside Guns was on that list. Rob Markman: Another simple, ill bar, cause
I know we quote this all the time in the group chat, "You are hiding a child." Charlamagne: You are hiding a child! Hovain: Lyric of the year. Charlamagne: You are hiding a child! B. Dot. Miller: I think it's the delivery
is… It was so stern. Like go to your room. Rob Markman: Of course, we're talkin bout
Pusha T, talking to Drake, that was an ill bar. Charlamagne: Pusha sounded like the old aunt
from Virginia, who always tells the truth during the holidays, the family talks in whispers,
"No, I'm gonna tell him! You are hiding a child!" Charlamagne: And the whole family gasps. B.Dot Miller: It’s like that scene in ‘Soul
Food’ like “the family fucked my husband!” [gasps] Rob Markman: Let's talk about, we talked about
Lil Baby earlier, but I wanna talk about some of these young cats. B. Dot. Miller: Let's talk about 'em. Rob Markman: Who's kinda the rookie of the
year this year? A lot of new cats emerged. We definitely had Lil Baby, we definitely
had Gunna, Tierra Whack really made a splash this year. Rob Markman: JID, I don't if we call JID necessarily
a new artist, but it definitely seems like a coming out year for JID. I really fuck with
Melii, I think Melii is dope. I think what she did on Meek's album, I think YBN Cordae. Rob Markman: But in terms of rookies of people
coming up, who was we checkin for this year? Hovain: Goin with Baby, for me. B. Dot. Miller: Yeah. Charlamagne: Yeah, baby. B. Dot. Miller: Lil Baby. Hovain: Lil Baby. Baby and Gunna Charlamagne: I mean Baby, I'm going Baby,
Gunna, City Girls, I think QC had a lot of the best new artists if you ask me. Imma go
Baby, Gunna, City Girls. I mean, I'm not even talking about just musically, I'm just talking
about impact. Charlamagne: Do we consider Cardi a rookie?
It's her first album Hovain: Yeah. Charlamagne: Invasion of Privacy came out
this year. I mean, I know she had two mix tapes before that. Rob Markman: I always count last year cause
of Bodak, cause it was so big and you couldn't escape it, but this was her first album. Hovain: Cardi B. Rookie of the year. Charlamagne: Cardi was rookie of the year
if you ask me. B. Dot. Miller: I give it to Lil Baby, I love
Drip Too Hard. His verse, the performance on it, the way he trails off lyrics, I love
that. I run it back a lot. I think Lil Baby had it. B.Dot Miller: Got Drake on, what's the name
of the record again? Rob Markman: He got Drake on two records!
“Yes Indeed” and “Never Recover.” Rob Markman: He said… what he said, “I
got Drake on another one, the money ain't even come in from the other one.” Rob Markman: Lil Baby on the low, and again,
I think there's a stigma about what rap is, that shit was a bar. He said “I got Drake
on another one. The money ain't even come in from the other one.” B. Dot. Miller: And I don't know if we're
gonna talk about producers, but Tay Keith, was a hell of a rookie this year, as well. Hovain: He should've been nominated for a
Grammy. Rob Markman: I wanna shout out Tay Keith,
not only cause we did Deconstructed here, with him at Genius, and he just graduated
from college. During the midst of this year of him producing for everybody. Rob Markman: He made sure to stay in school,
and he talked, "I'm so close. It don't make no sense for me to -" Rob Markman: Anybody else could've easily
dropped out and said, "Look, I got placements on Drake, I got Astroworld, I'm everywhere."
He said, "Nah, I'm gonna stay." And he graduated man, so shout out to Tay Keith. Charlamagne: Now he’s got money to pay his
student loans off. That's the most important thing. Rob Markman: Absolutely, man. Rob Markman: So Lil Baby, you like Cardi B. Charlamagne: Cardi B, I mean I think anything
that came out of QC, the City Girls, Lil Baby, but if we can count Cardi as a rookie since
this is her first album, I mean we'd be stupid not to make Cardi B. Hovain: Yeah, I'm callin Cardi rookie of the
year. B. Dot. Miller: I'm still going Lil Baby. Hovain: Cardi, Baby. Rob Markman: Alright, and then, finally man,
we talk about hip hop, but big big discussion right now, hip hop, R&B, brother and sister,
man. They’re derivative from each other. Rob Markman: Jacquees jumped out the window
and said he is the king of R&B. Charlamagne: I didn't even know Jacquees was
a R&B singer until he said that. I thought he was a rapper. I thought he was Birdman’s
new Lil Wayne, I promise you. I just thought he did cover songs every now and then, just
because he could. Charlamagne: I thought he was a rapper. Rob Markman: He sung with Black Bonnie, with
Wale. Charlamagne: I did not know. Rob Markman: Wow. But Jacquees is out here
now sayin he's the king of R&B, sparked all this debate, shout out to him, cause you're
supposed to feel – Hovain: He should drop a song or album today. Rob Markman: Right. Well, first of all, too,
you remember when Wayne said he was the best rapper alive, this is old Cash Money tactic. Hovain: Lil Wayne was out here provin it,
though. He was rappin. B. Dot. Miller: Wayne had a catalogue. He
had a discography. Charlamagne: TI said he was the king of the
south when nobody was even thinking about TI being the king of the south. Jay and Big
saying they were the kings of New York. Charlamagne: I don't have no problem with
somebody – Hovain: Self appointed, though. They never
said self appointed. B.Dot Miller: Well Scarface kinda gave it
– Hovain: The Source put Biggie on the cover,
said he was the king. B.Dot Miller: Well, Scarface blessed TI with
that name as well. Charlamagne: But Scarface never said it, Scarface
would say, "I'm not the king of anything. I don't want the crown, cause kings get their
heads cut off." That's what Scarface used to always say. Charlamagne: But for me, I don't have a problem
with him saying it, but it's not true. Rob Markman: And he said of this generation.
Who's the king of R&B this generation? Hovain: Christopher Brown. Rob Markman: Chris Brown. B.Dot Miller: Chris Brown? Yeah… Hovain: Christopher Brown. B.Dot Miller: I would say that. Over the last
15 years now? Chris Brown has been the guy. Charlamagne: Listen. It depends what we talkin
about. Hovain: All time? Prince. R Kelly. Charlamagne: We’re talking about this generation. B. Dot. Miller: Of this generation? Rob Markman: Of this generation. Hovain: Chris Brown. B. Dot. Miller: I give it to Chris Brown. Hovain: Hands down. Charlamagne: When we say this generation,
what year? What's the timeframe? Hovain: Ten. B. Dot. Miller: Ten. Last ten years? Charlamagne: I'm just saying, pure R&B music,
there's no one that makes better R&B music than Miguel. Why y'all be frontin on Miguel? Hovain: I fuck with Miguel, he not no Chris
Brown, though, man. Charlamagne: Yeah, listen, Chris is a better
everything. Chris can perform, all that. But Miguel, his catalog. B. Dot. Miller: I'm not mad at that. Hovain: I'll tell you though, Miguel would
be 1a. Charlamagne: ‘Wildheart,’ ‘War and Leisure.’ Rob Markman: I didn't love ‘Wildheart’
that much. Charlamagne: You didn't like ‘Wildheart’?
With NWA, with Kurupt on there? B. Dot. Miller: NWA was fire! Rob Markman: I think the first two Miguel
albums, All I Want Is You, and I think Kaleidoscope Dream, really are amazing albums, classics
to me – Charlamagne: I agree. I agree, those two are
better. But War and Leisure and Wildheart are dope. I just like Miguel a lot and I don't
understand why … I think it's cause he Mexican, I think y'all building a wall around R&B to
keep him out. Rob Markman: Well, you know I ain't mad at
my Latino brothers. I ain't tripping. But imma say it right here, Beyonce. Fuck you
gonna do about it? It's Beyonce. Kehlani tweeted that, too. Beyonce is the king of R&B, it's
Beyonce. B.Dot Miller: Beyonce's her own genre. Charlamagne: Beyonce's not a king. Beyonce's
not a queen. Beyonce's a God. Charlamagne: Right, what's a king to a God?
What's a queen to a God? Beyonce is somewhere else. I don't even count her in that discussion.
Some things are a given. Charlamagne: I will say though, Chris Brown,
I'm not mad at that choice at all, ‘cause Chris has proven himself and my two favorite
R&B records of the past ten, fifteen years are Miguel’s “Adorn” and Chris Brown
“Back to Sleep.” The dirty version “Back to Sleep”! Hovain: Yeah that version. Charlamagne: “Fuck you back to sleep, girl?”
God damn! To me, that's the R&B I grew up on. Hovain: That’s real. B. Dot. Miller: I thought this was a family
show, Charlamagne. Rob Markman: How many kids Charlamagne
got?? And now you know what's goin on in tha God household. Charlamagne: “Fuck you back to sleep”!
What? Come on man. Rob Markman: I wasn't ready. What about Frank
Ocean? Charlamagne: Nah. B. Dot. Miller: No. Hovain: Nah. Hovain: He's in the kingdom! He's not the
king. Charlamagne: No he's not. B. Dot. Miller: He's outside the castle maybe? Charlamagne: He's in the woods meditating
somewhere, eatin berries. Hovain: Dang. Charlamagne: Actin better than everybody in
the kingdom. Hovain: Dream? The Dream? Rob Markman: The Weeknd? Hovain: The Weeknd. B. Dot. Miller: That's a lot of princes, man.
I don't know. I don't think the R&B guys are assertive as the rap guys, claiming the throne
or kingdomship. Rob Markman: But it used to be… Bobby Brown
was with the shits Hovain: Jeremih gets slept on a lot. Very
talented. Jeremih. Charlamagne: I don't even know what Jeremih
look like. He looks like a NBA player, an NBA create-a-player that you started, but
you didn't finish. Rob Markman: Jeremih gets disqualified cause
he had somebody come out on his tour with PartyNextDoor, and perform for him. Rob Markman: If you bought tickets for his
show, and he still put a fake dude in front of you to sing for ‘em Charlamagne: I don't know what Jeremih could
look like. Jeremih could walk in here right now, and I would not know. B. Dot. Miller: He pulled an MF Doom? Rob Markman: He pulled a MF Doom without the
mask. B. Dot. Miller: Oh my goodness. Charlamagne: I like Miguel and Chris Brown.
And I'm taking Miguel, I think Miguel makes better R&B music. Like, seriously, who's written
a better record than Adorn in the past 10-15 years? Adorn! Hovain: Did he write it? Charlamagne: I don't know, that's a good question. Rob Markman: Miguel? Did he write it though? B.Dot Miller: I don't know we gotta check
the credits. Hovain: Check the credits. Rob Markman: Nah I think he has writing credits
on that. B. Dot. Miller: Chris Brown is a threat. Rob Markman: Chris Brown writes with people
too, right? Hovain: But he's written some of his biggest
joints himself. Charlamagne: Right. Chris Brown has a little
bit of all of the great R&B artists. Like Miguel can't dance like Chris Brown. You see
when Miguel try and jump on – Charlamagne: You know what I'm saying? But
Chris can sing, he can dance, he can write. Hovain: He could act. Charlamagne: He can act! He's got a little
bit of everything. B. Dot. Miller: Chris Brown is very hip hop,
if you think about it. Like you said, he dances, he does graffiti, and he raps. Rob Markman: Hold on, he rap better than a
lot of these rappers out here. B. Dot. Miller: That's true. Hovain: That's true. Rob Markman: I'm still Beyonce still. Charlamagne: Well Miguel and Chris Brown.
Everybody that was online chattin shit, nobody is even considering y'all. Nobody ever said
Bobby Valentino is the king of R&B. Definitely not J. J. Holiday is the only holiday nobody
care about. Charlamagne: And we're in the holiday season,
and we can't get nobody – Hovain: Aren't you the valet? Rob Markman: Not in this Gucci jacket. Charlamagne: Don’t diss valets like that!
Like it isn’t valets in Gucci jackets. Rob Markman: What about Usher? Nobody brought
up Usher. B.Dot Miller This generation. Rob Markman: Last ten years, oh, well Confessions
was 2004, so yeah. Hovain: Yeah last generation. B. Dot. Miller: Yeah, Usher's there, but. Charlamagne: Yeah, Usher's a legend. Hovain: Usher's a legend. Hovain: Usher and Zaytoven’s album was slept
on. Charlamagne: No. Hovain: I like it. I like it. Rob Markman: It's cool, I don't think it's
as bad as people were saying, I think that what happens in social media is that one person
has something to say and everybody piles on, I think a lot of people are saying that Usher
made a trap album. There was very little trap on that. Rob Markman: Just because you saw the name
together with him and Zaytoven and you came up with an idea in your head. Hovain: It's a very good album. Rob Markman: There was R&B on that album or
EP. Charlamagne: It hurts me when guys like Usher
put out records and people just breeze past it. B.Dot Miller: Like it didn't matter, like
it didn't matter. Charlamagne: Like it didn't matter, like it
was a fart. You know what I'm sayin'? Like that shit came and went, you smelled it. “Oh
Usher!” and you was on to the next. I hate that. We got to, I don't know if it our fault
or they fault. Nas album! Rob Markman: I think what it is too, I think
it's a generation, I think it's two things. I think what streaming does is music is content
now. So the more music that gets put out at a more rapid pace, it keeps you in that app
and it keeps you clicking and is good for business, so A. Music is content and lends
itself to that, and then B. I think a lot of this generation wants they own stars to
hold onto. They might not wanna share with us and sometimes you might deny Usher's greatness
because it's like "Alright, I'm tired of hearing about Usher, that's the shit my dad liked,
or my uncle liked. I'm gonna throw in this Daniel Caesar." You know what I'm saying?
And look to crown something new, so I think it's a generational thing, and I think part
of it too, you gotta give younger music fans space to kinda fan out over their own shit
and own their own artists, you know what I'm saying? Charlamagne: Only thing I don't like is when
the youngsters try to compare these guys' new stuff to our guys' latest stuff, you know
what I'm saying? Hovain: Yeah, compare that to the great. Charlamagne: You wasn't there when Usher was
making ‘Confessions’. Or ‘8701,’ you didn't see that wave, you don't know what
that felt like. So I was like, "Yeah, you might take Usher's new music and compare it
to Jaquees and say Jaquees makes better music, but you're comparing that one project to one
project, not a catalog, a career." Rob Markman: But I ain't mad at Jaquees. Jaquees
can sing. Hovain: What you got for song of the year? Rob Markman: Oh man, I didn't even think about
this. My personal pick or just- Hovain: Your personal pick. Rob Markman: -conventional wisdom? B. Dot. Miller: You're on the record, Rob. Rob Markman: Yeah, I don't know, man. Charlamagne: It's a easy one for me, I can't
even believe y'all thinkin about it this hard. Hovain: You gonna say Sicko Mode, ain't you? Charlamagne: Nope. Rob Markman: I don't know. Hovain: Rapsody? Charlamagne: Nope. Rob Markman: Rapsody. Charlamagne: Little Duval, Smile, Bitch! Smile!
Rap record of the year and you can't say it's not rap cause Ball Greezy's on it, and Snoop
Dogg is on it. All Lil Duval does is give you the hook. That is the rap record of the
year. It's not even close, I can't believe Jay Z didn't put that on his Tidal playlist Rob Markman: B. Dot, what's your record of
the year? You fucked up cause you didn't put Astroworld in your list. B. Dot. Miller: I know, I'm already fired. Rob Markman: Your bonus is gonna be light
this year. B. Dot. Miller: There's a lot of usual suspect
picks, you could say God's Plan, you could say this record, but for me, one of the best
records that came out was Jay Rock's Win. Charlamagne: Yeah, yeah, yeah, yeah. B. Dot. Miller: Come on, man, that's a great
record. Charlamagne: Well that's why I put Duval and
Jay Rock in the same category, cause it’s mantras. Hovain: Yeah. Everybody can relate to that. Charlamagne: That's Win, Win, Win, Smile,
Bitch, it's empowering records. B.Dot Miller: And we all wanted Jay Rock to
win, and he finally won! Charlamagne: He won, straight up. Hovain: Flipp Dinero, “Leave me Alone.” Charlamagne: I like that one, I’m not mad
at that one. That's a good one. Rob Markman: You manage him. Hovain: He’s on Cinematic! He's on Cinematic! Rob Markman: Cinematic the label, not Cinematic
Management. Charlamagne: Oh got you, okay. Rob Markman: Same difference. Charlamagne: So you get 5%. Rob Markman: I only get 2.5 percent. Hovain: But I like Ape Shit. You know why
I like Ape Shit? Charlamagne: I like Ape Shit. Hovain: It shows that somebody who'd be considered
as a older artist, Jay Z, Beyonce, been around, but they stepped into a new genre of music,
kinda trap sounding, and they bodied it. B. Dot. Miller: Yeah, definitely. Hovain: It blended to two styles and he bodied
it. Charlamagne: That's what great artists can
do, though. I mean, you look at what Biggie used to do, when he would jump on records
with Bone or even Jay, Jay's been doing that his whole career. Charlamagne: Great artists can jump on any
type of record and body it. Rob Markman: That's what Drake is doin right
now. Charlamagne: Yeah, absolutely. Hovain: I think God's Plan, and the rollout
for all his videos was dope. The content was amazing. The videos, songs, all that was dope. Rob Markman: I think I'm gonna go with Win.
I fuck with Sicko Mode, though, man. B.Dot Miller: Sicko Mode's a great song. Hovain: Mo Bamba, Mo Bamba's a move, too. Rob Markman: Imma keep it a stack. I fuck
with Mo Bamba when I'm out amongst people. It's like the energy that it creates, I don't
listen to Mo Bamba at home. B.Dot Miller: I don't know if that's gonna
be a record I'll go to a year from now. It's cool for right now in the moment, but I don't
know. Charlamagne: Are we bothered by the allegations? Hovain: selective morality … Rob Markman: Nah, we all keep that same energy
with Justine Skye and what's going on with Sheck Wes. And the accusations she's made
against him. You gotta keep the same energy. Charlamagne: But if you like the record, you
like the record, but I think that we do have to learn how to separate the two, cause Justine,
I don't know if she was actually talking about Sheck Wes, but when she was on Breakfast Club,
she made a good point. She was like, "Yo, if I do say he did this to me, nobody would
care." Because they like his music. Rob Markman: The fact of the matter is, it
goes back to what we said in the last episode, when you have media outlets, when you have
Spotify saying, "Hey, we're not gonna support XXXTentacion based off of these allegations,"
a lot of outlets chose not to support Tekashi 6ix9ine because of his previous sexual allegations,
so there was at least media who didn't support, so it kinda goes against what Justine is saying. Rob Markman: But I get what Justine is saying,
cause I think the general public is just gonna support what they like. So those stream numbers
are gonna go up regardless. Charlamagne: Absolutely, and I think R Kelly
proved that we can all say somebody is a piece of shit, but still step in the name of love.
You might even hate what Sheck Wes did, but still – Hovain: Allegedly.. Charlamagne: Allegedly, but still like his
music. B. Dot. Miller: Hits matter. Hovain: Hits matter. Rob Markman: If it's anything that we learned
from 2018 it's that hits matter, and that you're hiding a child. Hovain: I'm not hiding a child. I'm not hiding
a child! Charlamagne: I wanna say one thing about Sicko
Mode. Rob Markman: I was gonna say Charlamagne recently
had a baby this year. B. Dot. Miller: Congratulations. Charlamagne: I was a ho in a past life. Rob Markman: But we didn't know. We found
out when it happened. And in the group chat, it was like “yo you hidin a child?” Charlamagne: I just like to wait till they
get here. Rob Markman: We knew your baby was coming,
and when it was born we found out through the ‘gram. Charlamagne: I been wanting to say about Sicko
Mode, the second half of Sicko Mode is the classic part. B. Dot. Miller: Where Drake comes in? Charlamagne: Yeah, "You in love with who I
am, back in high school -" Charlamagne: That part, and then when Travis
comes on at the end. The first part of the song is cool, that second part to me is like
– Rob Markman: I wanna hear that first part.
I wonder if there's more to that. Hovain: The fact that it is two parts is revolutionary.
The way they put it together. B.Dot Miller: It's like a song within a song. Hovain: You gotta take your hat off to him
for even being that bold to try that, you know what I'm saying? Hovain: Some people get a Drake verse, “We’re
gonna play it safe, he’s gonna be on the hook. I need a verse.” So I commend him
for that, Travis Scott. Charlamagne: And I love that record cause
that's one of them records radio had to adjust to. Hovain: Yeah. How we gonna play this? Charlamagne: Radio would never play a record
with that kinda format. B.Dot Miller: It's on pop radio now, too. Charlamagne: But it's so big, they don't got
no choice! And that's what every artist needs to understand. Stop worrying about what radio
was doing, force radio's hand. Hovain: Push the limits. Charlamagne: And this is coming from a radio
personality, all we do is react. So eventually, if your shit is that hot on social media,
that hot in the streets, radio's gonna react Rob Markman: Have no choice. Charlamagne: And they got no choice but to
play it! B. Dot. Miller: One thing we forgot to talk
about though, Rob. Video of the year. Rob Markman: What's the video of the year? B. Dot. Miller: I think Ape Shit got it. Rob Markman: Ape Shit? I'm gonna give it to
This is America because I like what that moment was. It's hard for me to listen to the song
outside of the video. Rob Markman: I don't think it works. I think
that song works with the visuals. B. Dot. Miller: But like Charlamagne said,
it's kinda like a reach for Xzibit’s record. Charlamagne: That's all it is. I'm not dissing
it. Rob Markman: Because it's a one shot, so you
talkin bout “What U See Is What U Get.” The Xzhibit, the one shot. The action. Rob Markman: Sure, but this generation doesn't
know that. Shit, that wasn't even the biggest video – If you was a raphead, you were into
Xzibit’s What U See is What U Get, the mainstream hip hop fans, a lot of that went over they
head. Rob Markman: You know, I think it was good
for this generation. See, and it's funny because it sounds like Broadway-ish. It's kinda weird
sometimes, like if it comes on in a playlist. And for me to hear it outside of the visual,
but watching it with the visual I thought it was super dope. Charlamagne: I liked it, I just didn't like
when Donald Glover shot the whole black choir. If this is America, you'd have a white man
shoot all of those black people. Hovain: Yeah, exactly. Charlamagne: I didn't like that imagery of
seeing a black man do that to a choir of black people. That I didn't like. But I mean, it's
a good video. I'd probably say that's video of the year. Rob Markman: You said Ape Shit cause they
shut down the Louvre? B. Dot. Miller: Yeah I just think it was great
to see black people occupy a space where we're always not there. And I just think they brought
black performance art to the Louvre, that's never been done. Charlamagne: I love that. I liked Drake's
Nice for What, too. Rob Markman: God's Plan was a dope video,
too. Charlamagne God's Plan was cheatin. Charlamagne: Nice for What was cheatin, too. Charlamagne: Put all the black women in there,
c'mon. With all the women of color, you know you're gonna get a bunch of retweets and likes
for that. Hovain: I like God's Plan, I like Wale Black
Bonnie video. Rob Markman: Black Bonnie video was dope. Rob Markman: Shout out to Wale on Black Bonnie,
and also Nick Grant. Black Women. I think so much we talk about black women being represented
in music videos, and colorism, and people complain about it. Me and B. Dot, we spoke
about this all the time, and I think Wale is an artist who has always embraced beautiful,
dark skinned women and had them in his videos. Rob Markman: I don't think we celebrate that
enough. B. Dot. Miller: That's a fact. Rob Markman: It's what he should be, is supposed
to be doing, but where there's a void, here's a guy who's consistently done right throughout
his career. Yeah, the Black Bonnie video was really dope. Charlamagne: And I mean a bunch of brothers
went out of their way to intentionally empower and uplift sisters this year and I think that's
dope. We need to do that more. Hovain: 100%. Rob Markman: Well, that's it for 2018, we
gonna go … you know he ain’t even on the radio, it's a bunch of pre-tapes. Charlamagne: I'm off for the next three weeks.
Four actually. Rob Markman: We definitely on our social media,
we wanna hear from y'all, what did y'all think was songs of the year, lyricists of the year,
album of the year, video of the year, the king of R&B. Let's talk, we talk back. Rob Markman: This is For the Record, thank
you for hanging out with us in 2018, 2019 is only gonna be bigger. Brothers, thank you
for coming. B. Dot. Miller: Absolutely. Charlamagne: Thank you, Rob, appreciate you
bro. B. Dot. Miller: Check in the mail? Hovain: Send all hate mail to Rob Markman.

38 thoughts on “Who Was The Best Lyricist Of 2018? | For The Record

  1. Hilarious to watch all 4 drooling over Chris Brown completely regardless of terrible things he’s done, then get all serious about the Sheck Wes allégations

  2. 🖐️🖐️🖐️🖐️🖐️🖐️

    TO EVERYONE SAYING EM!!!

    STOP….he's trash….he's not the culture, he's not even the best gimmick rapper….

    If you don't support real students of the culture, you can't speak here….

    AND IF EM IS YOUR FAV/ONLY HIP HOP ARTIST YOU KNOW, YOU'RE PROBABLY A FUCKIN CULTURE VULTURE…

  3. I love watching 4 privileged black men talk and laugh about rappers spittin about white people being "crackers" and then get all serious about how bad "racism" is literally in the same breath without anyone bating an eyelash smh

  4. This is great! Love these kind of talks from credible people like the 4 of U. And finally folarin getting credit hope that nigga listens, appreciate and stop complaining!
    Love

  5. Pretty sure Mac Miller did the 2 song in 1 thing like Travis. For intstance if you listen to 100 Grandkids it sounds like 2 songs ALSO Perfect Circle/Godspeed also from GO:OD AM

  6. FRANK OCEAN THE FUCKIN BEST R&B ARTIST CMON NOW.. DOOO NOT LISTEN TO CDAGOD BRUSHIN HIM OFF, HE ON POINT WIT MIGUELS ADORN YOU, BUT EVERY FUCKIN SONG ON BLOND I REPEAT EVERY SONG ON BLOND IS A DAMN CLASSIC.. CASE CLOSED, NEXT.

  7. Song of the year: KOD J.cole
    Lyricist of the year u have to split it : JID 151 rum and YBN cordae with Scotty pipen and 1985 response
    Album of the year: lil Wayne carter 5
    And R&B artist of 2018: summer walker with girls need love
    PERIOD!!!!!!!

  8. All of ur opinions are so biased and staged like all the albums you where talking abt are all a list rappers so many rappers you guys left off aka JOEY BADASS quit sleeping

  9. Nobody talks about currency or dave east what??? They said cardi who dont write or freestyle and lil baby oh my God

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *